Przepisy

Zdrowe frytki

Frytki – ulubione przez dzieci i dorosłych, serwowane jako
dodatek do mięsnych potraw czy obecne w każdym menu jako szybka
przekąska. Janek uwielbia frytki, ale zamiast tych z ziemniaków postawiliśmy na frytki w zdrowsze wersji

Zdrowe frytki 1

Frytki – smażone we frytkownicy, w głębokim oleju. Nie są zdrowe dla brzuszków naszych pociech. Dlatego warto przygotowywać je w piekarniku.  Dzięki niemu zmniejszamy ilość tłuszczu i możemy znacznie zmniejszyć kaloryczność dania. Rezygnując ze smażenia frytek w głębokim tłuszczu na patelni lub we frytkownicy oszczędzimy sobie dolegliwości po spożyciu tłustej potrawy w dużych ilościach.

Jak przygotować zdrowe frytki?

Wystarczy kawałki ziemniaków delikatnie skropić oliwą lub olejem po rozłożeniu na blasze wyłożonej pergaminem, następnie piec do zarumienienia. Eksperymentować można także z kształtem ziemniaków – mogą to być słupki, talarki, ćwiartki. Ważne aby wszystkie kawałki miały podobną grubość, dzięki czemu upieką się równo. Ziemniaki warto posypać ziołami na przykład prowansalskimi. Dobrym rozwiązaniem jest też wykorzystanie oleju z dodatkiem czosnku lub papryki. Szczypta ziół i przypraw pomoże ponadto uniknąć nadmiernego używania soli nie rezygnując z bogactwa smaku i aromatu. Do smacznych i rumianych frytek nie zapomnijmy przygotować surówki ze świeżych warzyw.

Ale frytki można przygotowywać nie tylko z ziemniaków. Postawmy na kolorowe warzywa i ułóżmy je jak bukiet na brytfance –
pietruszka, seler, burak, batat czy dynia to warzywa, które po
upieczeniu będą nie tylko dobrze smakować, ale również wesprą nasze
zdrowie i witalności.

Do przygotowania zdrowych frytek będziesz potrzebować

– 300g warzyw korzeniowych – może być to jeden rodzaj warzywa, albo miks selera, marchewki i batatów (polecamy frytki z batatów są niesamowite:)

– łyżka oleju kokosowego lub oleju rzepakowego, ewentualnie oliwy z wytłoków [10g]

– przyprawy: do batata pasuje cynamon, do marchewki imbir lub czubryca, a seler dobrze łączy się ze słodką papryką albo z tymiankiem lub majerankiem.

Warzywa obieramy i kroimy w słupki lub talarki. Piekarnik rozgrzewamy do temperatury 180-200 stopni. Pokrojone warzywa delikatnie mieszamy z łyżką oleju kokosowego (równie dobrze możesz ułożyć warzywa na pergaminie i skropić je oliwą). Dodajemy przyprawy według upodobań. Frytki pieczemy około 30-40 minut, aż się zarumienią.

 

Frytki możemy podać ze zdrową wersją dipu

  • opakowanie twarogowego serka koziego ok. 100 gram;
  • małą garść dowolnych kiełków – mogą być jednego rodzaju albo mieszane;
  • mały kawałek (ok. 4 cm) zielonego ogórka.

Kiełki poszatkuj bardzo drobno, ogórka zetrzyj na tarce, a następnie całość wymieszaj z kozim serkiem.

 

Lubicie klasyczne frytki czy ich zdrowsze wersje?

Podobało się? Podziel się
error

Zdrowe frytki

Aleksandra Załęska admin czas czytania: 2 min
42
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Sprawdź także