Wychowanie

Jak zadbać o wakacyjną dietę dziecka?

Wakacje to czas, kiedy trudno oprzeć się pokusom – zwłaszcza, jeśli zewsząd bija po oczach budki z lodami, goframi, słodkimi przekąskami czy fast foodami. Dorosłemu jest trudno oprzeć się pokusom, a co dopiero dziecku? Jak więc zadbać o dietę dziecka w wakacje?

dieta na wakacjach

Podczas wakacji często przymykamy oko na zasady zdrowego stylu życia i pozwalamy dzieciom na odstępstwa od diety. W końcu wakacje są po to, aby odpocząć, a nie toczyć wojnę z dziećmi o to, co zjedzą. Ale czy aby na pewno to dobra droga? Jak uniknąć konfliktowych sytuacji?

 Rozmawiaj z dzieckiem

Codzienna edukacja w zakresie prawidłowego żywienia, dzięki której dzieci poznają konsekwencje złego odżywiania oraz dowiedzą się, jak powinny wyglądać zdrowe posiłki. Wytłumacz maluchowi, że teraz jesteśmy na wakacjach i podobnie jak w domu ważne jest, abyśmy zadbali o jakość posiłków, które jemy. Owszem może zjeść mniejszą porcję obiadu, a zamiast podwieczorku zjeść loda czy gofra. Wytłumacz dziecku, że słodkie przekąski nie mogą zastąpić mu śniadania, obiadu czy kolacji. Oczywiście świat się nie zawali jeśli dziecko raz na jakiś czas zje pizzę czy frytki, ale starajmy się mu wytłumaczyć, że dziś jemy pizzę, ale jutro na obiad wybierzemy coś innego. 

 

Daj dobry przykład

Pamiętajmy, że jako rodzice jesteśmy wzorem do naśladowania dla
dziecka. Dzieci uczą się na przykładach. Łatwiej przekonać malucha do jedzenia warzyw i owoców, jeśli są
codziennie obecne na rodzinnym stole. Regularne ich spożywanie oraz
wykluczenie z diety wysoko przetworzonych produktów (słodyczy, słonych
przekąsek, dań typu fast food) może zapobiec chorobom dietozależnym,
takim jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy otyłość. Dlatego, by dać
swoim dzieciom dobry przykład, rodzice powinni spożywać wartościowe
posiłki – również podczas wakacji. Jeśli dziecko widzi, że drugi dzień pod rząd jesz hamburgera czy kebaba, też będzie chciało zjeść fast food, a nie np. rosołek czy rybkę. Podczas wakacji, kiedy mieliśmy ochotę na pizzę jedliśmy ją wszyscy. Natomiast staraliśmy się wybierać restauracje czy bary, w których była oferta dań dla dzieci. I jeśli wybieraliśmy rybkę, to jedliśmy ją wszyscy. Pamiętajmy, że szybkie dania nie mogą być podstawą diety dziecka.

co wziąć na plażę ze sobą?

Wybieraj mądrze

 Podczas pobytu w wakacyjnych kurortach trudno uniknąć deseru w postaci
lodów lub gofrów. Jeżeli decydujemy się na kupno dziecku gofra, zrezygnujmy ze słodkich
posypek, bitej śmietany czy syntetycznych polew, a w zamian zaproponujmy
świeże owoce. Warto  wybierać lody, których skład nie budzi
wątpliwości. Najniższą wartość energetyczną mają sorbety. Lody na bazie
mleka mają dużo mniej tłuszczu niż te ze śmietany. Niestety wiele
dostępnych na rynku ma też w składzie syrop glukozowo-fruktozowy.
Dlatego ważne, by przed podaniem dziecku lodów przeczytać, jaki jest ich
skład.  Tłuszcze trans, zawarte w hamburgerach, hot-dogach czy
pizzy, również należy ograniczyć w diecie malucha do minimum. Z powodu łatwego dostępu, braku możliwości przygotowywania wartościowego
posiłku czy pod presją próśb rodzice kupują tego typu artykułu
spożywcze dziecku, a tym samym przyzwyczajają je do słonego i słodkiego
smaku. Między innymi dlatego takie przetworzone, kaloryczne produkty
warto zastąpić zdrową, naturalną przekąską w postaci orzechów, bakali,
świeżych lub suszonych owoców. By ugasić pragnienie, dziecko zawsze
powinno pić wodę.

Na wakacjach nie kupuj dziecku:

  • ciastek z kremem (rurek, napoleonek, eklerów),
  • ciastek na wagę, które leżą w dużych sklepowych pojemnikach (nie wiadomo jak długo).
  • Przydrożne restauracje, bary oceniaj po zapachu. Jeśli jest brzydki, jedź dalej, choćby dziecko miało marudzić jeszcze 100 km.
  • Zamawiając dania, unikaj potraw z mielonego mięsa. Robiąc zakupy, nie kupuj mięsa i wędlin na targowiskach (nie wiadomo, jak były przechowywane).

 A jak u Was wygląda wakacyjna dieta dziecka?

Podobało się? Podziel się
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Sprawdź także