Żaden rodzic nie ma już wątpliwości, że dwujęzyczność wspiera rozwój dziecka. Wciąż jednak kwestią otwartą pozostaje pytanie, kiedy najlepiej rozpocząć nauczanie drugiego języka, aby nasze dziecko stało się naprawdę w pełni dwujęzyczne. Kanadyjskie szkoły i przedszkola Maple Bear, działające w Polsce od września 2023 r. zapraszają rodziców na cykl webinarów, podczas których zostaną omówione zagadnienia związane z nowoczesną edukacją wczesnoszkolną w ujęciu kanadyjskiej metodyki i strategii edukacyjnych.

W jaki sposób autentyczna dwujęzyczność wspiera rozwój i sukcesy dziecka?
Wczesna edukacja odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu podstawowych umiejętności, które przyczyniają się do przyszłego sukcesu życiowego dzieci, a umiejętności językowe uważane są za jeden z kluczy do przyszłych sukcesów zawodowych. Osoby dwujęzyczne lepiej adaptują się w zmieniającym się środowisku i wykazują większą elastyczność poznawczą. Posiadanie umiejętności językowych często idzie w parze z lepszym zrozumieniem kultury, tradycji i perspektyw różnych społeczności.Podczas webinaru będziemy mówić o tym, jakie są najlepsze praktyki w edukacji wczesnoszkolnej związane z nauką języków oraz jak dwujęzyczność wpływa na rozwój dziecka. Eksperci Maple Bear podzielą się wiedzą i wyjaśnią, na czym polega różnica pomiędzy „nauką angielskiego” i „uczeniem się w języku angielskim”. Pierwsze z zaplanowanych wydarzeń już 22.02.2024 o godzinie 18.30. https://maplebear.pl/webinar-dwujezyczne-dziecko/
Dlaczego Kanada jest wzorem dla dwujęzycznej edukacji?
Jako kraj, który od chwili swojego powstania w 1867 r. ma dwa główne języki: angielski i francuski, Kanada jest uznawana za światowego lidera w zakresie dwujęzycznej edukacji. Dla kanadyjskich pedagogów, termin dwujęzyczność oznacza więcej niż tylko naukę drugiego języka. W rozumieniu kanadyjskich edukatorów dwujęzyczność jest podejściem, a nie celem sam w sobie. W kanadyjskich strategiach edukacyjnych chodzi przede wszystkim to, aby zapewnić uczniom szansę na pełne zanurzenie w drugim języku. To właśnie dzięki możliwości zetknięcia się z wielokulturowym środowiskiem, dzieci w naturalny sposób rozwijają umiejętność myślenia w innym języku i potrafią go dostosować do różnych kontekstów i sytuacji.
Sukcesy Kanady w dwujęzycznej edukacji są efektem świadomego otwarcia kraju na imigrację i różnorodność. Podczas kolejnych fal migracyjnych rząd podejmował działania w celu przyjęcia i integracji tych nowych kanadyjskich rodzin. Edukacja jest głównym narzędziem tego procesu i źródłem sukcesów w tym zakresie, gdyż w kanadyjskim ujęciu szkoła zawsze dąży do zrozumienia potrzeb rodzin oraz uczniów i przyjmuje strategie skoncentrowane na praktycznym uczeniu się poprzez postrzeganie, eksperymentowanie i dzielenie się. To fundamentalna różnica między „nauką angielskiego” a „uczeniem się w języku angielskim”.
Pod koniec lat 60., Kanada zobowiązała wszystkie federalne organizacje do oferowania wsparcia dla swoich obywateli zarówno w języku francuskim, jak i angielskim. Ustawa o językach urzędowych przyczyniła się do propagowania koncepcji, że dwujęzyczność oznacza nie tylko rozwijanie biegłości w drugim języku, ale posiadanie dwóch oficjalnie uznanych języków ojczystych.
Szkoły i przedszkola Maple Bear realizują w praktyce kanadyjską strategię nauczania immersyjnego
Metodyka Maple Bear ma na celu tworzenie sprzyjającego środowiska dla rozwoju ucznia. „Kiedy uczniowie zostają zanurzeni w środowisku, w którym używany jest nowy język, dzieci stopniowo go przyjmują. Robią to nie tylko poprzez zapamiętywanie słownictwa i struktur gramatycznych, ale przez rzeczywistą asymilację niuansów i subtelnych znaczeń języka w sposób skuteczny i ostateczny” – wyjaśnia Cintia Sant’Anna, dyrektor akademicki Maple Bear.
Jednym z ekspertów tej metody jest kanadyjski wykładowca, pisarz i pedagog Michael Fullan. Podkreśla on znaczenie 6C: Edukacji Charakteru, Obywatelstwa, Współpracy, Komunikacji, Kreatywności i Krytycznego Myślenia (po angielsku: Character Education, Citizenship, Collaboration, Communication, Creativity, and Critical Thinking). Fullan, autor Deep Learning, twierdzi, że oczekiwanym rezultatem tego modelu jest to, że uczniowie bardziej dbają o szkołę i życie. Uczą się także myśleć o tym, jak coś zmienić i jak pomóc ludzkości.
Maple Bear Polska – przedszkola i szkoły podstawowe w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu
Maple Bear jest największą i najszybciej rozwijającą się siecią edukacyjną na świecie. Szkoły Maple Bear działające już w 39 krajach dzielą się ze światem tym, co najlepsze w kanadyjskiej edukacji, oferując dwujęzyczną metodykę i strategie kształcenia oparte na najlepszych kanadyjskich wzorach. Na świecie istnieje lub właśnie powstaje już niemal 600 szkół wczesnoszkolnych, podstawowych i średnich Maple Bear, w których uczy się już 58 000 dzieci i młodzieży. Więcej o Maple Bear na stronie https://maplebear.pl/
We wrześniu 2024 r. polska sieć Maple Bear będzie się składać już z 3 placówek, a kolejne są w przygotowaniu. Rekrutacja do wszystkich szkół i przedszkoli na rok szkolny 2024/2025 jest już otwarta. Rozpoczął się sezon dni otwartych i indywidualnych spotkań z rodzicami. Aby umówić się na indywidualne spotkanie z dyrekcją, wystarczy zadzwonić +48 32 506 5949 lub wysłać wiadomość przez stronę formularz kontaktowy https://maplebear.pl/kontakt/ lub mailem na adres info@maplebearpolska.pl
Szkoła i przedszkole Maple Bear Katowice, działająca od września 2023 r. przy ulicy Stawowej 6 przyjmuje zapisy do przedszkola, zerówki i klas 1-4 szkoły podstawowej. Kolejne szkoły i przedszkola Maple Bear startują we wrześniu 2024 r. we Wrocławiu i Krakowie. We Wrocławiu dobiega końca remont budynku szkolnego przy ulicy Kościuszki 84, w Krakowie nowe dwujęzyczne przedszkole i zerówka powstają w nowoczesnym kompleksie biurowym The Park przy ulicy Saskiej 25.
W planach Maple Bear Polska jest otwarcie 35 placówek w całym kraju. O wszystkich dniach otwartych i datach kolejnych webinarów można dowiedzieć się na stronie https://maplebear.pl/dniotwarte/