Mama

Idzie jesień – zadbaj o odporność swojego dziecka!

Mimo, że za oknami jeszcze całkiem letnia pogoda, to jesień czuć w powietrzu. Wraz z nastaniem września, wiele dzieci przekroczy mury przedszkoli czy szkół. Rodzicom sen z oczu spędza wizja chorujących dzieci. Już teraz zadbajmy o zdrowie naszych dzieci, by jesienią, nie dopadły ich choroby!

Dwa tygodnie – tyle Jaś chodził do żłobka, zanim dopadł nas katar, kaszel i gorączka. Pierwsze miesiące w żłobku to była istna loteria – jak długo Jaś będzie chodził. W tym roku, postanowiłam jeszcze w wakacje zadbać o jego odporność. Jakie są nasze sposoby na obniżenie zachorowań jesienią i zimą?

Zaprzyjaźnij się z witaminą D i wzmocnij odporność dziecka

Witamina D powstaje w organizmie pod wpływem słońca, którego po lecie już coraz mniej. Dlatego warto zadbać o suplementację już z początkiem września. Poza tym, że witamina ta pobudza wchłanianie fosforu i wapnia, jest bardzo ważna w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego człowieka. Bez witaminy D nasza armia obrońców przed infekcjami, czyli limfocyty T są leniwe i mniej waleczne.


Aktywne dziecko to odporne dziecko

odporność dziecka
Spacery pozytywnie wpływają na zdrowie. Regularny ruch, zwłaszcza na powietrzu, pobudza układ odpornościowy do produkcji białych ciałek krwi, zwiększa zdolność limfocytów do podziału w odpowiedzi na wtargnięcie do organizmu chorobotwórczych drobnoustrojów oraz wspomaga proces termoregulacji, który jest podstawą hartowania. Warto o tym pamiętać również jesienią i zimą, kiedy aura może specjalnie nie zachęcać do spacerów. Tymczasem, wystarczy odpowiednio ubrać siebie i nasze dzieci, a zła pogoda nie będzie już dla nas przeszkodą. Spacerujemy z Jasiem w każą pogodę, niestraszne nam deszcze czy zamiecie. Jaś w zimę nawet jeździ na rowerze, bo dla niego dzień bez aktywności, to dzień stracony!

Jedz owoce i warzywa, by cieszyć się zdrowiem

wyciskarka do soku
Aby dostarczyć organizmowi cennych witamin i składników mineralnych, które wzmocnią układ odpornościowy, warto aby nasza dieta obfitowała w świeże owoce. Zwłaszcza jesienią, kiedy dojrzewają owoce sezonowe, a wśród nich bogate w beta karoten i witaminę C morele i brzoskwinie. Tę ostatnią możemy jeszcze znaleźć w kiwi oraz owocach cytrusowych. Jesień obfituje również w świeże warzywa, które pomagają zwiększyć naturalną odporność. Na przykład marchew, dynia, cukinia, papryka, pomidory, brukselka, czy brokuł to doskonałe źródło beta karotenu i witaminy C.  Jasia trudno namówić do zjedzenia świeżych owoców lub warzyw, dlatego przygotowuję mu świeżo wyciśnięte soki z marchewki, jabłka czy banana. Nasz ulubiony sok, to “domowy” Kubuś:
– 1 marchewka
– 2 jabłka
– 1 banan
Warzywa i owoce myjemy i kroimy na małe cząstki. Następnie wszystkie warzywa i owoce umieszczamy w sokowirówce lub wyciskarce i pyszny soczek gotowy. Kiedy zaczyna się sezon, dodajemy do soku pomarańcze. 

Choruj dziecko i bądź zdrowe

zadbaj o odporność dziecka

Człowiek przychodzi na świat z w pełni niewykształconym układem immunologicznym, czyli odpornościowym. Może dziwnie to zabrzmi, ale dlatego właśnie dziecko musi przechodzić infekcje. W ten sposób jego organizm uczy się rozpoznawać choroby i z nimi walczyć. Dlatego właśnie dzieci chorują częściej niż dorośli. Stąd, ważne jest, aby zapewnić dziecku zdrowy i aktywny plan dnia, ale to nie uchroni go w 100 proc. od przeziębienia. Pamiętaj więc, aby w trosce o dobre samopoczucie dziecka nie podawać mu całej półki aptecznych medykamentów. Takim podejściem można jedynie przedobrzyć – rozleniwić układ immunologiczny, a tym samym zaszkodzić dziecku.

Zadbaj o odporność odpoczywając

Postawmy na wypoczynek, który zapewni nam odpowiednia ilość snu. Nie zapominajmy o zdrowym jedzeniu, a także aktywnym wypoczynku oraz …miłości – przytulanie dziecka, okazywanie mu dobrych emocji daje Tobie i dziecku mnóstwo pozytywnej energii i siły. Pamiętaj, zbyt mało snu, niehigieniczny tryb życia bez okazywania sobie uczuć obniża naszą odporność, efektywność, koncentrację i poziom optymizmu.

A jakie są wasze sposoby na wzmacnianie odporności?

Podobało się? Podziel się
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Sprawdź także