Nauka pisania to jedna z tych czynności, którą dziecko musi opanować w szkole. Dzieci nie przepadają za pisaniem, gdyż nauka tej czynności kojarzy im się z nudnym kreśleniem szlaczków i liter w zeszycie, a do tego wielominutowym siedzeniem przy biurku. Jak przekonać dziecko, że nauka pisania może być niezwykłą przygodą?
W szkole, naukę pisania rozpoczyna się od poznania literek, które następnie zapisywane są w trzyliniowym zeszycie. Jednak zanim dziecko zacznie zapisywać literki, najpierw musi wykonać wiele ćwiczeń literopodobnych, które przygotują je na samodzielne zapisywanie wybranych wyrazów. Lekcje pisania nie zawsze są przyjemnością dla dziecka. Janek nie przepadał za pisanie szlaczków czy literek. Uważał, ze jest to żmudne, męczące i nudne. Tłumaczyłam mu wielokrotnie, że umiejętność pisania będzie mu potrzebna, choćby do napisania wypracowania. O ile z nauką czytania poszło nam sprawnie, o tyle nauka pisania nie była łatwa. Janek po prostu nie chciał pisać i już. Jednak z biegiem czasu, pracując wspólnie z jego wychowawczynią, udało mi się wypracować system, który sprawił, że Janek polubił pisanie. Jak zatem zachęcić dziecko do pisania? Pierwszą rzeczą, o której musimy pamiętać jest to, że naukę pisania można zacząć, zanim jeszcze brzdąc pójdzie do szkoły – wówczas ćwiczenia na lekcjach będą dla niego dużo prostsze.
Nauka pisania – rozwijaj motorykę małą
Zanim dziecko zacznie pisać literki w zeszycie, musi rozwinąć pewne umiejętności. I robi to już od urodzenia. My, jako rodzice musimy dziecku w tym pomóc. Im częściej w dziecięce zabawy angażujemy dłonie i paluszki, tym lepiej dziecko poradzi sobie z pisaniem. Maluszkowi należy więc podsuwać jak najwięcej pomysłów na kreatywne zabawy, podczas których będzie miało możliwość malowania pędzlami lub palcami, lepienia z plasteliny czy ciastoliny, wycinania, kolorowania lub rysowania. Dobrym ćwiczeniem jest również nawlekanie na sznureczek, przesypywanie koralików, ryżu, grochu (wyłącznie w przypadku starszych dzieci), przetykanie sznurka przez dziurki czy też zapinanie guzików lub zatrzasków.
Nauka pisania rozpoczyna się na….placu zabaw!
Wstęp do nauki pisania powinien mieć miejsce na placu zabaw. To ćwiczenia usprawniające partie ciała, biorące udział w pisaniu. Wbrew pozorom nie dotyczy to tylko dłoni, lecz niemalże całego ciała. Zabawy na placu zabaw, polegające na wspinaniu się, skakaniu czy przechodzeniu przez przeszkody, są idealnym ćwiczeniem wspierającym motorykę dużą. Wycieczki rowerowe lub wykorzystanie hulajnogi przy okazji spaceru również będą doskonalić umiejętności dziecka, które później przydadzą się do pisania. Aby opanować sztukę pisania, równie istotna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa. Pomoże nam w tym zabawa klockami, układankami lub puzzlami. Wykorzystać możemy też takie zajęcia jak wycinanki, wyklejanki czy chociażby rzucanie do celu.
Nauka pisania – prawidłowy chwyt i postawa przy biurku
Prawidłowy chwyt jest bardzo ważny. Można go wspomóc ołówkami i kredkami trójbocznymi, które są tak wykonane, ze wymuszają prawidłowy chwyt. Podczas pisania czy rysowania, warto zwracać dziecku uwagę, by ręka była stabilnie oparta o powierzchnię. Ucząc dziecko prawidłowego chwytu, można wykorzystać krótką, wesołą bajkę: dwa paluszki okrążają długopis i dają sobie buziaka (kciuk i wskazujący),środkowy palec je podgląda, a serdeczny i malutki się chowają.
Dla prawidłowego rozwoju dziecięcego kręgosłupa, istotna jest pozycja przy biurku. Pozycja prawidłowa to całe stopy oparte o podłoże, pośladki i uda na krześle, przedramiona oparte o blat. Niewskazane jest krzesło bujane czy obrotowe. Zwracajmy uwagę, czy dziecko nie zawija nóg wokół krzesła, czy nie siada na nogach. Taka pozycja jest nieprawidłowa, uniemożliwia swobodne ruchy i sprzyja większej męczliwości w czasie pisania.
Nauka pisania – jak zachęcić do niej dziecko?
Nauka pisania wydaje się mniej atrakcyjna niż nauka czytania również dlatego, że czytanie na ogół szybciej staje się dla dziecka użyteczne. Odległość między umiejętnością pisania a możliwością przelania na papier swoich myśli i przygód jest większa i może być dla dziecka w zerówce czy pierwszej klasie trudna do ogarnięcia.
Zachęcając dziecko do pisania, warto zadbać o odpowiednie przybory. Najlepiej jeśli wybierze je dziecko. Janek chciał mieć ołówki z logiem Barcelony, więc przekopałam cały internet w poszukiwaniu takowych. Dzięki temu chętniej sięgał po ołówek, by ćwiczyć pisanie. Obecnie Janek jest na etapie przechodzenia z pisania ołówkiem, do pisania długopisem. Żeby wynagrodzić mu trud, jaki włożył w naukę pisania, postanowiłam zamówić mu zestaw parker z grawerem. Taki personalizowany prezent sprawił, że poczuł się doceniony i wyjątkowo dumny, że pokonał swoje uprzedzenia i trudności.
Kiedy dziecko uczy się pisać, nie naciskajmy. Róbmy wszystko powoli i spokojnie. Za każdym razem, kiedy dziecko nie chce pisać lub wprost mówi, że nienawidzi tej czynności należy sprawdzić i zadać sobie pytanie „dlaczego”. Może się okazać, że zdania są rzeczywiście zbyt trudne, że dziecko ma problemy ze skupieniem albo po prostu nie ma motywacji. Większość dzieci woli biegać, skakać, śpiewać, bawić się zabawkami, a nie siedzieć i pisać. Dlatego zamiast się martwić i stresować, że nie maluch chce kreślić liter, zaproponuj zajęcia i zabawy, dzięki którym polubi tę czynność.
Zmuszanie do czegoś zazwyczaj rodzi wewnętrzny sprzeciw. Zwłaszcza u dzieci. To właśnie dlatego warto próbować różnych metod, które zachęcą dziecko do nauki pisania. Będzie to pomocne w takich przypadkach, kiedy to dziecko już powinno systematycznie uczyć się i ćwiczyć pisanie. W momencie, kiedy przedszkolak nie chce nawet poprzez zabawę poznawać literek, dajmy mu czas. Warto wtedy odpuścić, uznając, iż dziecko nie jest jeszcze na to gotowe.
Chcąc zachęcić dziecko do pisania, dawaj mu wybór. Proponuj mu różnorakie rodzaje papieru, w różnych kolorach, kształtach, czy wielkościach. Pozwól mu pisać kredą, farbami, klejem, brokatem, paluszkami, pędzelkami, kredkami itd. Pisać można na chodniku i na murze, kreślić literki w mące, czy ryżu.
Możesz podawać dziecku różne powody, które przekonają go do pisania. Przecież można napisać list do Mikołaja, list do wróżki, do kolegi czy napisać kontakt sportowy 🙂 Można przekazywać sobie tajne liściki, w których będą zagadki czy wyznania. Jest dużo okazji do tego, by coś napisać! Pisanie może być elementem świetnej zabawy. Janek chce być piłkarzem, dlatego podpowiedziałam mu, aby zaprojektował swoje wymarzone piłkarskie urodziny i stworzył zaproszenie na nie. To była bardzo kreatywna zabawa!
Pamiętajmy, jeśli dziecko zaczyna uczyć się pisać pierwsze litery i niestety nie wychodzi mu to zbytnio, nie martwmy się na zapas jego niepowodzeniami. Nie jest to prosta sztuka. W zasadzie pisanie jest trudniejsze od czytania i niektórym szkrabom trzeba kilku lat na jego opanowanie.
Dokładnie tak jest, pisanie jest nieco trudniejsze od czytania, ale jest to do nauczenia 🙂
Moja córka ma 5 lat i potrafi sama pisać, oczywiście zdarzają się pomyłki np z „ch”, „rz” itp. Miała różne pomoce do nauki, a tak naprawdę najlepiej jej szło po prostu pisanie w zeszycie lub przepisywanie książek
My zapisaliśmy Bąbla na dodatkowe zajęcia gradomotoryczne, żeby pisał bardziej „miękko” i ćwiczył tę ważną umiejętność.
Na pewno pisanie jest łatwą sprawą, ale trening czyni mistrza.
nie wiedziałam, że plac zabaw ma taki wpływ na naukę pisania, dobrze że my często korzystamy z takich atrakcji 🙂
Wiele osób niestety nie wie, że z pozoru błahe czynności mają pozytywne oddziaływanie na późniejszą naukę pisania. Rozwijanie małej motoryki jest tutaj kluczowe.
Nauka pisania nie jest łatwym zajęciem, ale każdy z nas od czegoś zaczynał. Dziecko musi zrozumieć, że czeka je sporo pracy by w pełni opanować tę umiejętność.
bardzo ciekawy wpis